Langkau ke kandungan utama

Cara Tanam Cili yang betul (Panduan Lengkap)

Cara Tanam Cili yang betul (Panduan Lengkap)


Apakah cara terbaik dan mudah untuk tanam cili?

Artikel ini akan membincangkan cara penanaman cili yang betul, penggunaan jenis tanah, tuaian dan beberapa perkara lagi yang berkaitan dengan penanaman tumbuhan ini.

Isi Kandungan
  1. Pengenalan
  2. Pemilihan varieti yang tahan penyakit
  3. Penyediaan Benih
  4. Semaian
  5. Jenis Tanah
  6. Pemindahan anak benih ke tanah
  7. Sungkupan
  8. Pengurusan Air
  9. Pengurusan Baja
  10. Pengurusan Rumpai
  11. Pemasangan Pancang
  12. Kewalan Penyakit dan Perosak
  13. Tuaian

PENGENALAN


Cili (Capsicum annuum) adalah sejenis sayur yang sangat popular di kalangan pekebun kerana warnanya, rasa, rempah dan kandungan kimianya yang unik.

Cili yang ditanam boleh membuahkan hasil yang lumayan apabila ia ditanam di kawasan yang mempunyai cahaya yang mencukupi walaupun ia ditanam di dalam kawasan berstruktur tertutup. Ini adalah kerana ia membantu meningkatkan rasa pedas dan rasa yang kuat cili tersebut.  

Cili mempunyai kitaran pembesaran yang cepat ketika cuaca panas dan peringkat pembesarannya adalah perlahan apabila musim hujan. Kitaran normal pokok cili adalah seperti berikut:

  1. Semaian ke percambahan= 5 ke 21 hari
  2. Di tanam ke tanah= 4 – 8 minggu
  3. Penanaman diatas tanah hingga bunga pertama = 3 minggu
  4. Bunga pertama hingga menuai = 9 – 14 minggu
  5. Tempoh penuaian = 3 – 6 minggu

PEMILIHAN VARIETI YANG TAHAN PENYAKIT DAN MUDAH UNTUK HIDUP


Hasil cili yang tinggi bergantung kepada varieti dan musim tanaman. Dengan itu, adalah penting untuk mempertimbangkan kualiti buah yang mempunyai ciri-ciri yang dikehendaki pengguna seperti warna, tahap kepedasan, bentuk, ketahanan kepada perosak dan penyakit, toleransi kepada musim kemarau dan juga kos benih yang rendah.

Di Malaysia, banyak jenis varieti cili yang ditanam. Tetapi varieti yang selalu di pilih oleh pekebun adalah varieti jenis Kulai dan Langkap yang secara purata hasil adalah 12t/ha(tan/hektar)

PENYEDIAAN BENIH


Benih perlu direndam di dalam air suam (50°C) selama 30 minit dan dibilas dengan air sejuk dan dibiarkan kering.

Untuk rawatan racun kulat, 1 g Benomyl (a.i 20%) dan 1g Thiram (a.i 20%) di dalam 40 ml air untuk mendapatkan kepekatan larutan adalah 0.1% a.i.

Selepas rawatan kulat, benih akan dikeringkan pada suhu 20°C pada kelembapan 40% ataupun disemai secepat mungkin.

SEMAIAN


Rawatan semaian anak benih cili adalah bergantung kepada varieti, kualiti benih dan kelembapan tanah. Untuk semaian yang optimum, benih di dalam media perlu:

  • mempunyai sistem pengairan yang baik,
  • pastikan media yang dirawat dan disiram setiap hari. Dengan keadaan ini, benih akan bercambah dalam masa 8 hari.

Isi kan benih di dalam bekas semaian yang mempunyai 67% adalah peat moss and 33% adalah pasir.

Semai satu benih dalam satu lubang tanam dan tutup benih dengan jaring kalis serangga. Ini adalah untuk teduhan dan mengelakkan benih dari hujan yang lebat dan serangga seperti afidyang membawa virus.

Apabila benih mengeluarkan pucuk, siram anak benih setiap pagi atau mengikut keperluan (tidak terlalu basah, tidak terlalu kering).

Larutan baja air 18-18-18 dengan larutan 0.25 % (w / v) disembur pada anak benih apabila benih mengeluarkan dua daun.

Jika tempat semaian ada adalah teduh dan kurang terkena sinaran amatahari. Pastikan 4-5 hari sebelum semaian, pastikan anda letakkan anak benih terkena cahaya matahari secara langsung selama 3-4 jam.

JENIS TANAH


Cili tahan kepada kebanyakan keadaan jenis tanah. Tetapi, cili memerlukan tanah yang mempunyai sistem pengairan yang baik dan pH antara 5.5-6.8.

PEMINDAHAN ANAK BENIH KE TANAH


Pemindahan anak benih perlu dilakukan ketika waktu lewat petang untuk mengurangkan kesan transplant shock.

Anak benih dipindahkan ke tanah dengan jarak tanaman adalah 55 cm x 45 cm.

Letakkan tiga atau empat butiran Karbofuran (Furadan 5G) di setiap lubang untuk mengelakkan serangan perosak seperti cutworm dan siput.

Selepas 4-5 minggu selepas pemindahan, anak benih akan mengeluarkan 4-5 daun dan bebas penyakit,

SUNGKUPAN


Sungkupan perlu dilakukan untuk mengurangkan pertumbuhan rumpai, dan mengelakkan tanah menjadi padat. Sungkupan juga mengekalkan kelembapan tanah dan memberi persekitaran yang baik untuk pengembangan akar benih.

Antara sungkupan yang boleh digunakan adalah plastik polyethylene ataupun jerami padi.

PENGURUSAN AIR


 Cili mempunyai sistem pengakaran jenis yang dalam, dan tidak tahan kepada kemarau yang banjir yang berpanjangan.

Pengairan overhead harus dielakkan kerana daun dan buah-buahan basah mendorong jangkitan penyakit.

Sekiranya pengairan overhead mesti digunakan juga, siraman perlu dilakukan pada awal hari untuk memastikan daun kering sebelum malam.

Cili secara amnya akan layu dan mati jika ia berada di dalam air selama lebih dari 48 jam.

PENGURUSAN BAJA


Cili memerlukan pengurusan nutrien yang betul untuk mendapatkan hasil yang tinggi. Program pembajaan yang dijalankan perlu mempunyai nutrient yang mencukupi untuk mendapatkan pokok yang sihat diikuti dengan pembungaan dan buah yang banyak.

Baja perlu dilakukan sebelum penanaman bermula dan semasa penanaman sepanjang kitaran pokok hidup.

Pengairan overhead harus dielakkan kerana daun dan buah-buahan basah mendorong jangkitan penyakit.

Sekiranya pengairan overhead mesti digunakan juga, siraman perlu dilakukan pada awal hari untuk memastikan daun kering sebelum malam.

Cili secara amnya akan layu dan mati jika ia berada di dalam air selama lebih dari 48 jam.

PENGURUSAN BAJA


Cili memerlukan pengurusan nutrien yang betul untuk mendapatkan hasil yang tinggi. Program pembajaan yang dijalankan perlu mempunyai nutrient yang mencukupi untuk mendapatkan pokok yang sihat diikuti dengan pembungaan dan buah yang banyak.

Baja perlu dilakukan sebelum penanaman bermula dan semasa penanaman sepanjang kitaran pokok hidup.

Serangga/ penyakitRawatan kimiaKekerapan
AfidMetamidophosJika diperlukan
Semua jenis penyakit bintik daunCopper7-10 hari
Hawar pucukSulphurJika diperlukan
Kutu daunChlorphyritfosJika diperlukan
AntranoseMancozeb7-10 hari

TUAIAN


Cili boleh dituai pada peringkat cili berwarna hijau (tidak matang) ataupun berwarna merah (peringkat matang). Ia akan mengambil masa selama 55-60 hari selepas pembungaan untuk pembentukan buah sehingga matang sepenuhnya. Keadaan ini dipengaruhi oleh suhu, kesuburan tanah, dan varieti.

Cili yang dituai tidak perlu dibasuh keculai ia akan disimpan di dalam tempat sejuk (10°C) sehingga djual.  Cili boleh bertahan sehingga 1-2 minggu jika disimpan pada suhu dan kelembapan (28°C dan 60% RH).

Hasil 1 pokok cili adalah di antara 1.0-1.5 kg.

SELAMAT MENCUBA.

Halaman Tersedia

Jom Tanam Sayur Kangkung Tak Jejak Tanah, Mudah Dan Lagi Bersih!

  Jom Tanam Sayur Kangkung Tak Jejak Tanah, Mudah Dan Lagi Bersih! Ketika kos sara hidup semakin meningkat, pasti kita punya pelbagai cara untuk menjimatkan belanja dalam kehidupan seharian. Antara cara dan alternatif lain yang boleh dibuat adalah tanam sayur di rumah! Haaa, mesti baca tanam sayur dekat rumah tu sebagai sesuatu yang renyah atau payah kan? Tapi sebenarnya, tahukah anda tanam sayur kangkung tanpa jejak tanah memang boleh dilakukan. Selain mendapat hasil yang banyak, kualiti sayur yang kita nak makan tu pun mesti bersih sangat. Bagi sesiapa yang tiada ruang atau laman bersesuaian, moleklah guna cara tanam sayur kangkung tak jejak tanah ini. Bagi yang ada laman pun memang patut cuba! Harga Sayur Makin Naik, Jadi Jom Tanam Sayur Kangkung Tak Jejak Tanah, Mudah Dan Lagi Bersih! Menurut Yuziyana Yusop, individu yang telah berkongsi cara tanam sayur kangkung ini sebagai kangkung tapis atau kangkung tak jejak tanah. Tiga minggu dah boleh tuai. Satu tapis dapat dalam setengah ki

Wah! Tanam Bawang Putih Guna Cara Macam Ni Lebih Menjadi Rupanya…

Wah! Tanam Bawang Putih Guna Cara Macam Ni Lebih Menjadi Rupanya... Tak lengkap rasanya masakan kalau tak ada guna bawang putih. Betul tak?  Stok bawang putih  mesti kena ada di rumah kerana hampir semua menu menggunakan bawang putih. Ramai yang tak tahu bawang putih sebenarnya boleh tanam sendiri di rumah. Mudah sahaja dan hasilnya memang lumayan kerana tidak lagi perlu keluar wang untuk membeli di kedai. Kalau anda nak tahu cara tanam bawang putih guna teknik menegak, ikuti perkongsian lengkap di bawah. Memang menjadi! Baca juga:  Cara Tanam Kacang Tanah Guna Polibeg, 3 Bulan Dah Dapat Hasil CARA TANAM BAWANG PUTIH GUNA TEKNIK MENEGAK, MENJADI! 1.Terdapat 2 jenis bawang putih yang di import kita harus kenal iaitu softneck dan hardneck. Kulit bawang softneck berwarna putih cerah keseluruhan. Mempunyai daun yang lembut. Ia ditanam pada musim panas di China dan Korea. Hardneck pula kulit bawang berwarna putih dan kemerahan di bahagian atas. Mempunyai daun yang agak keras mencacak. Ditan